• LCHF.pl

Jak szybko zacząć swoją przygodę z ketozą?

Zaktualizowano: 4 gru 2020

Dostajemy sporo pytań, o to jak zacząć przygodę z ketozą w kilku słowach, a nie w postaci elaboratu. Moim zdaniem, w kwestii zdrowia nie ma dróg na skróty, jednak postaram się przefiltrować najważniejsze punkty, tak aby doprowadzić Cię do celu małymi krokami :).


Woman drinking orange juice

WIEDZA


Nie ograniczaj się! Nieustannie poszukuj zamienników węglowodanowych produktów, które sprzyjają ketozie. Jest wiele blogów w internecie oraz kanałów na YouTube, które starają się przekazać informacje o keto w przystępnej formie! Oczywiście żaden kanał, czy blog nie zastąpi książki, która musi przejść recenzję i podstawowy "fact check", więc jeśli lubisz słowo czytane to polecam zacząć od sprawdzonych i najpopularniejszych na polskim rynku pozycji:


Pierwsza pozycja jest zdecydowanie bardziej dla początkujących. Jest napisana dość prostym językiem, a naprawdę selektywny czytelnik może potraktować ją jako zbiór porad i i instrukcję obsługi diety ketogenicznej. Autor sam jest praktykującym ketogenikiem, a dzięki ketozie pokonał walkę z otyłością i odzyskał zdrowie. "Ketogeniczna biblia" jest jedną z bardziej komplementarnych w temacie diet wysokotłuszczowych pozycji na polskim rynku. Wymagający czytelnik znajdzie w niej szczegółowe odpowiedzi na większość pytań związanych z ketozą. Zdecydowanie polecam przeczytać "od deski do deski" i korzystać doraźnie w razie wątpliwości! KALORIE I MAKROSKŁADNIKI

Określ swoje dzienne zapotrzebowanie kalorii i rozplanuj, ile zamierzasz spożywać tłuszczów, białek i węglowodanów. Pamiętaj, że węglowodany powinny wynosić od 5 do 10% całego zapotrzebowania, białko od 20 do 30% zapotrzebowania oraz tłuszcze pozostałą część (od 60 do 75% całkowitego zapotrzebowania).



Zwłaszcza na początku, polecam wspomaganie się aplikacjami do liczenia kalorii i makroskładników, jak np. Fitatu, czy MyFitnessPal. Dzięki nim bardzo szybko nauczysz się oceniać rozkład makroskładników i szacować ilość spożytych kalorii.

Nie zrozum mnie źle — nie chodzi mi o to, żeby całe życie skrupulatnie liczyć każdy posiłek, lecz o to aby dać sobie kilka dni na nauczenie siebie i swojego organizmu co to znaczy jeść tłusto.

WYRZUĆ DO KOSZA WSZELKIE POKUSY


Przed ketoadaptacją postaraj się opróżnić wszystkie szuflady ze słodyczy i przekąsek bogatych w węglowodanowy. Szczęściu trzeba dopomóc, dlatego lepiej zawczasu pozbyć się przeszkód i zwiększyć swoją szansę na sukces.

Nie marnuj jedzenia! Jeśli możesz, to oddaj zbędne produkty znajomym lub rodzinie. 

AKTYWNOŚĆ


Jeżeli trenujesz — trenuj dalej.

Jeżeli nie trenujesz — wprowadź do swojego codziennego planu dnia dłuższe spacery, jazdę na rowerze czy pływanie. Trening pomaga przyśpieszyć proces ketoadaptacji i redukuje negatywne skutki odstawienia węglowodanów.

Uwaga: Warto zmniejszyć intensywność treningów na czas adaptacji! Niektórzy ciężko przeżywają ten proces, więc nie sabotuj własnego sukcesu i pozwól ciału się przyzwyczaić do nowego paliwa.

NIEPRZYJEMNE OBJAWY ADAPTACJI


Grypa ketonowa nie należy do najprzyjemniejszych, ale pamiętaj, że nie możesz się poddać! Daj sobie czas, w końcu do tej pory karmiłeś swój organizm glukozą. Zazwyczaj złe samopoczucie mija po 1.5 tygodnia, lecz może trwać nawet do miesiąca.



Trzymaj się kilku prostych zasad przedstawionych powyżej, a wszystko będzie dobrze!

POKONUJ PRZESZKODY


Potyczki dietetyczne zdarzają się każdemu, nawet tym najwytrwalszym. Pamiętaj jednak, czemu zdecydowałeś się na dietę ketogeniczną i jakie korzyści może Ci ona dać! Teraz Twoja kolej na działanie!

98 wyświetlenia